تحقیق رایگان درمورد درآمد سرانه


برحسب صندلی – مسافر می باشد.

۲-۳-۲-۱- بررسی گستردگی و تواتر پروازهای بین المللی توسط ناوگان هوایی امارات و گلف ایر از پایگاههای همان کشورها

از مهمترین دلایل جذب مسافرین ترانزیت به یک کشور ثالث علیرغم مستقیم نبودن پرواز و تغییر هواپیما به منظور رسیدن به مقصد نهایی می تواند موارد زیر باشد:
-عدم وجود پرواز مستقیم بین مبادی و مقاصد خاص
-عدم سرویس دهی مناسب توسط شرکتهای هواپیمایی مربوط به کشور مبدأ یا مقصد
-اقتصادی بودن نرخ بلیط پروازی شرکتهای هواپیمایی کشور ثالث در مقایسه با خطوط هوایی مبدأ یا مقصد
– کیفیت و نوع خدمات و تسهیلات ارائه شده توسط شرکتهای هواپیمایی کشور ثالث نظیر خدمات داخل پرواز، هواپیماهای پیشرفته تر و جدیدتر، هزینه اقامت و صدور روادید در کشور ثالث توسط شرکت هواپیمایی آن کشور
– شبکه گسترده پروازی ناوگان هوایی کشور ثالث از نظر پوشش دادن تعداد مقاصد بیشتر
– تواتر پروازها به سوی هر مقصد در دوره زمانی مشخص به طوری که امکان انتخاب بهتر توسط مسافرین کشورهای همجوار به منظور رسیدن به مقاصد نهایی آنها وجود داشته باشد.
حال با توجه به موارد مذکور فرودگاه دوبی در حال حاضر به عنوان فرودگاه قطبی منطقه خاورمیانه شناخته شده است. این فرودگاه به همراه خط هوایی مستقر در آن در حال حاضر به عنوان یک چهارراه اصلی در منطقه خاورمیانه مطرح می باشد. از دیگر فرودگاههای مهم در منطقه ایران فرودگاه منامه بحرین است لذا در این قسمت به بررسی این دو فرودگاه و عملکرد شرکتهای هواپیمایی مستقر در آنها در ارتباط با پروازهای بین المللی پرداخته می شود .در جداول (۲-۲) و (۲-۳) وضعیت عملکرد دو خط هوایی Emirates ، Gulf Air از پایگاههای مربوط به آنها نمایش داده شده است.
با مقایسه جمعیت کشور ایران و دو کشور مورد بحث و همچنین نرخ عرضه شرکتهای هواپیمایی متعلق به هریک از کشورهای مورد بحث، به وضوح ضعف بسیار زیاد درآمد سرانه مردم کشورمان در مقایسه با آن کشورهای عربی مورد بحث، مشخص می شود. زیرا آنچه که مسلم است این است که رشد و توسعه صنعت حمل و نقل هوایی و کلیه امور مرتبط با آن به ویژه تقاضا برای سفرهای برون مرزی و بین المللی در هر کشور در یک وابستگی بسیار قدرتمند با شاخصهای اقتصادی و امور زیربنایی آن کشور می باشد.

۲-۳-۲-۲- تحلیل و بررسی فرودگاههای بین المللی منطقه در ارتباط با پروازهای ترانزیت باتوقف
در این قسمت به بررسی وجمع آوری اطلاعات مربوط به ترانزیت باتوقف در فرودگاه های منطقه پرداخته می شود. درمیان کشورهای منطقه، همسایگان شمالی و شرقی در مقایسه با همسایگان حاشیه خلیج در ترانزیت با توقف دارای نقش ضعیف تری می باشند. البته لازم به ذکر است که در میان همسایگان شمالی کشور آذربایجان از طریق فرودگاه باکو در سالهای پس از۲۰۰۰ میلادی به این مسئله جدی تر پرداخته است. علاوه برآن حتی این کشور در جذب مسافرین ترانزیت، از کشورهای همجوار با اتصال به مقصد نهایی از طریق فرودگاه پایتخت خود با استفاده از خط هواپیمایی آزال بسیار قویتر از گذشته ظاهر شده است.
در مورد همسایگان غربی کشور نیز می توان چنین گفت که کشور عراق از چنین بحثی مستثنی می باشد.
ترکیه نیز با توجه به ماهیت قدرتمندش در صنعت گردشگری و همچنین وابستگی بسیار زیادش به اتحادیه اروپا دارای نقش خوبی در ترانزیت با توقف می باشد ولی همانطور که پیش از این بیان شده در حال حاضر مهمترین بخش پروازهای ترانزیت با توقف از پتانسیل بالقوه کشور مربوط به پروازهایی می باشد که به لحاظ بعد مسافت اقدام به فرود در یکی از فرودگاههای منطقه می نمایند، که به لحاظ قرارگیری استانبول در دروازه اروپا این مسئله در ارتباط با ترکیه قدری متفاوت می باشد، زیرا با حداکثر دو ساعت و سی دقیقه پرواز از هر نقطه اروپای غربی هواپیمای مذکور می تواند وارد آسمان استانبول شود و در وهله نخست اگر توقفی در فرودگاه استانبول صورت پذیرد به لحاظ ارضای تقاضای موجود می باشد . اما مطلب در مورد سواحل جنوبی خلیج فارس متفاوت است. چرا که تشابه جغرافیایی میان این فرودگاهها و بعضی از فرودگاههای جنوبی کشور فاکتور مهمی برای این بررسی می باشد. فرودگاههای دبی، ابوظبی، شارجه، مسقط، کویت و دوحه همگی در طی سالهای گذشته دارای چنین پتانسیلی بوده اند.
جدول (۲-۲) الی (۲-۳) فهرست عملکرد خطوط هواپیمایی خارجی را درکشورهای منطقه در ارتباط با ترانزیت با توقف نشان می دهد. در این جداول به ترتیب وضعیت پروازهای ترانزیت باتوقف در فرودگاههای استانبول، دوبی، و منامه نمایش داده شده است.

جدول (۲-۲) : فهرست پروازهای ترانزیت باتوقف در فرودگاه شهر استانبول در طول یک هفته
مربوط به شرکتهای هواپیمایی خارجی ]۵[
ردیف
مبدأ
مقصد
فرودگاه ترانزیت
شرکت هواپیمایی
کشور مالک
نوع*
هواپیما
تعداد پرواز
در هفته
۱
باکو(BAK )
لندن(LGW )
استانبول
Azerbaijan Airlines
آذربایجان
۷۵۷
۲
۲
لندن(LGW )
باکو(BAK )

Azerbaijan Airlines
آذربایجان
۷۵۷
۲
۳
دمشق(DAM )
مسکو(SVO )

Syrian Airlines
سوریه
S72
1
4
مسکو(SVO )
دمشق( DAM)

Syrian Airlines
سوریه
S72
1
5
دمشق( DAM)
برلین(SXF )

Syrian Airlines
سوریه
۳۲۰
۲
۶
برلین(SXF )
دمشق( DAM)

Syrian Airlines
سوریه
۳۲۰
۲
۷
عشق آباد(ASB )
فرانکفورت( FRA)

Avia Company Turkmenistan
ترکمنستان
۷۵۷
۱
۸
فرانکفورت(FRA )
عشق آباد( ASB)

Avia Company Turkmenistan
ترکمنستان
۷۵۷
۱

جمع کل
۱۲

* نوع هواپیما بر اساس کد بین المللی آن می باشد و به تفکیک در پیوست الف گزارش حاضر موجود است.

جدول (۲-۳) : فهرست پروازهای ترانزیت باتوقف در فرودگاه شهر دوبی در طول یک هفته
مربوط به شرکتهای هواپیمایی خارجی ]۵[

ردیف
مبداء
مقصد
فرودگاه
ترانزیت
شرکت هواپیمایی
کشور مالک
نوع*
هواپیما
تعداد پرواز
در هفته
۱
لندن
برونئی
دوبی
Royal Brunei Airlines
برونئی
۷۶۳
۴
۲
هنگ کنگ
منامه

CATHAY Pacific
هنگ کنگ
۷۷۷
۳
۳
منامه
هنگ کنگ

CATHAY Pacific
هنگ کنگ
۷۷۷
۴
۴
منامه
لارناکا

Cyprus Airways
قبرس
۳۱۹
۱
۵
دهلی
آدیس آبابا

Ethiopian Airlines
اتیوپی
۷۶۷،۷۶۳
۲
۶
آدیس آبابا
کراچی

Ethiopian Airlines
اتیوپی
۷۶۷،۷۶۳
۲
۷
کراچی
آدیس آبابا

Ethiopian Airlines
اتیوپی
۷۶۷،۷۶۳
۲
۸
آدیس آبابا
دهلی

Ethiopian Airlines
اتیوپی
۷۶۷،۷۶۳
۲
۹
مسقط
کویت

Gulf Air
کشورهای خلیج فارس
۳۲۰
۲
۱۰
کویت
مسقط

Gulf Air
کشورهای خلیج فارس
۳۲۰
۲
۱۱
تهران
داکا

Iran Air
ایران
L 74
2
12
داکا
تهران

Iran Air
ایران
L 74
2
13
صنعا
منامه

Yemen Airways
یمن
۳۱۰
۱
۱۴
دوحه
صنعا

Yemen Airways
یمن
۳۱۰
۱
۱۵
صنعا
جاکارتا

Yemen Airways
یمن
۳۱۰
۲
۱۶
جاکارتا
صنعا

Yemen Airways
یمن
۳۱۰
۲

جمع
۳۴

* نوع هواپیما بر اساس کد بین المللی آن می باشد و به تفکیک در پیوست الف گزارش حاضر موجود است.

ادامه جدول (۲-۳) : فهرست پروازهای ترانزیت باتوقف درفرودگاه شهر دوبی در طول یک هفته
مربوط به شرکتهای هواپیمایی خارجی ]۵[

ردیف
مبداء
مقصد
فرودگاه
ترانزیت
شرکت هواپیمایی
کشور مالک
نوع*
هواپیما
تعداد پرواز
در هفته
۱۷
ابوظبی
بمبئی
دوبی
Air India
هندوستان
۷۴۷
۳
۱۸
ابوظبی
احمد آباد

Air India
هندوستان
۳۱۰
۱
۱۹
ابوظبی
دهلی نو

Air India
هندوستان
۴AB
1
20
بمبئی
ابوظبی

Air India
هندوستان
۳۱۰
۲
۲۱
بمبئی
ابوظبی

Air India
هندوستان
۴AB
2
22
داکا
لندن

Bangladesh Airlines
بنگلادش
۱۰D
4
23
داکا
لندن

Bangladesh Airlines
بنگلادش
۳۱۰
۳
۲۴
داکا
نیویورک

Bangladesh Airlines
بنگلادش
۱۰D
2
25
نیویورک
داکا

Bangladesh Airlines
بنگلادش
۱۰D
2
26
لندن
سیلهت

Bangladesh Airlines
بنگلادش
۳۱۰
۳
۲۷
دوحه
داکا

Bangladesh Airlines
بنگلادش
۱۰D
1
28
کویت
داکا

Bangladesh Airlines
بنگلادش
۱۰D
1
29
منامه
داکا

Bangladesh Airlines
بنگلادش
۱۰D
1
30
برونئی
فرانکفورت

Royal Brunei Airlines
برونئی
۷۶۳
۳
۳۱
فرانکفورت
برونئی

Royal Brunei Airlines
برونئی
۷۶۳
۳
۳۲
برونئی
لندن

Royal Brunei Airlines
برونئی
۷۶۳
۴

جمع
۳۶

* نوع هواپیما بر اساس کد بین المللی آن می باشد و به تفکیک در پیوست الف گزارش حاضر موجود است .

ادامه جدول (۲-۳) : فهرست پروازهای ترانزیت باتوقف درفرودگاه شهر دوبی در طول یک هفته
مربوط به شرکتهای هواپیمایی خارجی ]۵[

ردیف
مبداء
مقصد
فرودگاه
ترانزیت
شرکت هواپیمایی
کشور مالک
نوع*
هواپیما
تعداد پرواز
در هفته
۳۳
سئول
قاهره
دوبی
Korean Air
کره
۷۴۴
۲
۳۴
قاهره
سئول

Korean Air
کره
۷۴۴
۲
۳۵
آتن
کویت

Kuwait Airways
کویت
۷۳۷
۲
۳۶
کویت
آتن

Kuwait Airways
کویت
۷۳۷
۲
۳۷
فرانکفورت
ابوظبی

Lufthansa
آلمان
۳۴۰
۴
۳۸
ابوظبی
فرانکفورت

Lufthansa
آلمان
۳۴۰
۴
۳۹
فرانکفورت
مسقط

Lufthansa
آلمان
۳۴۰
۳
۴۰
مسقط
فرانکفورت

Lufthansa
آلمان
۳۴۰
۳
۴۱
زوریخ
مسقط

Swiss air
سوییس
۳۳۲
۳
۴۲
مسقط
زوریخ

Swiss air
سوییس
۳۳۲
۳
۴۳
زوریخ
کراچی

Swiss air
سوییس
۳۳۲
۴
۴۴
کراچی
زوریخ

Swiss air
سوییس
۳۳۲
۴
۴۵
کوالالامپور
استانبول

Malaysian Airlines
مالزی
۷۷۲
۲
۴۶
استانبول
کوالالامپور

Malaysian Airlines
مالزی
۷۷۲
۲
۴۷
کوالالامپور
نیوارک

Malaysian Airlines
مالزی
۷۷۲
۳
۴۸
نیوارک
کوالالامپور

Malaysian Airlines
مالزی
۷۷۲
۳

جمع
۴۶

* نوع هواپیما بر اساس کد بین المللی آن می باشد و به تفکیک در پیوست الف گزارش حاضر موجود است.

ادامه جدول (۲-۳) : فهرست پروازهای ترانزیت باتوقف درفرودگاه شهر دوبی در طول یک هفته
مربوط به شرکتهای هواپیمایی خارجی ]۵[
ردیف
مبداء
مقصد
فرودگاه ترانزیت
شرکت هواپیمایی
کشور مالک
نوع*
هواپیما
تعداد پر
واز
در هفته
۸۱
ژوهانسبورگ
بمبئی
دوبی
Majestic Air
هندوستان
L10
3
82
بمبئی
ژوهانسبورگ

Majestic Air
هندوستان
L10
3
83
مشهد
منامه

IRAN Air Tours
ایران
TU5
2
84
منامه
مشهد

IRAN Air Tours
ایران
TU5
2
85
لاهور
ابوظبی

Aero Asia
پاکستان
YK2
1
86
ابوظبی
لاهور

Aero Asia
پاکستان
YK2
1
87
لاهور
مسقط

Aero Asia
پاکستان
YK2
1
88
اسلام آباد
ابوظبی

Aero Asia
پاکستان
YK2
1
89
اسلام آباد
ابوظبی

Aero Asia
پاکستان
YK2
1
90
پیشاور
ابوظبی

Aero Asia
پاکستان
YK2
1
91
مسقط
کراچی

Aero Asia
پاکستان
۷۳۷
۱
۹۲
کراچی
ابوظبی

Aero Asia
پاکستان
۷۳۷
۲
۹۳
کراچی
مسقط

Aero Asia
پاکستان
۷۳۷
۱

جمع
۲۰

جمع کل
۲۱۳

* نوع هواپیما بر اساس کد بین المللی آن می باشد و به تفکیک در پیوست الف گزارش حاضر موجود است

جدول (۲-۴) : فهرست پروازهای ترانزیت باتوقف در فرودگاه شهر منامه بحرین در طول یک هفته
مربوط به شرکتهای هواپیمایی خارجی ]۵[

ردیف
مبدأ
مقصد
فرودگاه ترانزیت
شرکت هواپیمایی
کشور مالک
نوع*
هواپیما
تعداد پرواز
در هفته
۱
دوحه
لندن
منامه
British Airways
انگلستان
۷۷۷
۷
۲
لندن
دوحه

British Airways
انگلستان
۷۷۷
۷
۳
کویت
داکا

Bangladesh Airlines
بنگلادش
۱۰D
1
4
داکا
دوبی

Bangladesh Airlines
بنگلادش
۱۰D
1
5
دوبی
هنگ کنگ

CATHAY Pacific
هنگ کنگ
۷۷۷
۳
۶
هنگ کنگ
دوبی

CATHAY Pacific
هنگ کنگ
۷۷۷
۳
۷
هنگ کنگ
ریاض

CATHAY Pacific
هنگ کنگ
۷۷۷
۲
۸
لارناکا
دوبی

Cyprus Airways
قبرس
۳۱۹
۱
۹
دوبی
لارناکا

Cyprus Airways
قبرس
۳۱۹
۱
۱۰
ابوظبی
لندن

Gulf Air
چند ملیتی
۳۳۲
۱
۱۱
لندن
ابوظبی

Gulf Air
چند ملیتی
۳۳۲
۳
۱۲
دوحه
قاهره

Egypt Air
مصر
AB 6
1
13
قاهره
دوحه

Egypt Air
مصر
AB 6
1
14
اسکندریه
دوحه

Egypt Air
مصر
۳۲۰
۱
۱۵
کراچی
دوحه

Pakistan International
پاکستان
۷۳۷
۲
۱۶
دوحه
دمشق

Syrian Airlines
سوریه
S72
2
17
دمشق
دوحه

Syrian Airlines
سوریه
S72
2
18
امان
دوحه

Royal Jordanian
اردن
۳۲۰
۲
۱۹
دوحه
امان

Royal Jordanian
اردن
۳۲۰
۲
۲۰
کلمبو
دوحه

Srilankan Airlines
سری لانکا
۳۳۰
۲

جمع کل
۴۵

* نوع هواپیما بر اساس کد بین المللی آن می باشد و به تفکیک در پیوست الف گزارش حاضر موجود است .

در فرودگاه دوبی ، ۶۹ شرکت هواپیمایی خارجی رفت و آمد دارند که بالغ بر ۱۴۱۵۸۱ صندلی – مسافر در هفته، خدمات مسافری عرضه می کنند. در بین این خطوط هوایی، ۳۴ خط هوایی آسیایی ، ۲۱ خط هوایی اروپایی و مابقی مربوط به آفریقا می گردند.
در فرودگاه منامه ، ۲۱ شرکت هواپیمایی خارجی با عرضه صندلی – مسافر بالغ بر ۲۷۷۴۵ در هفته فعالیت می کنند. از این خطوط هوایی ، ۱۷ خط آسیایی، ۳ خط اروپایی و ۱ خط آفریقایی می باشد. در فرودگاه ابوظبی، ۲۵ شرکت هواپیمایی خارجی فعالیت دارند و در هفته بالغ بر ۴۱۱۱۹ صندلی – مسافر عرضه خدمات هوایی در زمینه مسافر می کنند ، ۱۷ شرکت آسیایی، ۴ شرکت اروپایی و ۴ شرکت آفریقایی هستند. در فرودگاه امان نیز ۲۷ خط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *